Boekbespreking: een gids voor doctoraatsstudenten

S o, ik ben het niet alleen. Wat een opluchting!

Dit boek heeft me laten zien dat al mijn onzekerheden als promovendus door andere mensen zijn ervaren en, zo lijkt het, veel voorkomen bij vrouwelijke promovendi. A Woman's Guide to Doctoral Studies 1 van Diana Leonard is bedoeld om vrouwen te helpen serieus wetenschappelijk werk te verrichten en te genieten terwijl ze de 'regels' van het academische spel erkennen. Net als andere boeken over dit onderwerp, zoals Phillips en Pugh 2, leiden de hoofdstukken in het boek je door het hele promotieproces, van het besluit om te promoveren, een promotor te kiezen, door te gaan en de cursus te blijven, naar de viva en het leven na een doctoraat. Wat anders is aan dit boek, is dat het niet alleen specifiek gericht is op vrouwelijke doctoraatsstudenten, het bevat ook een breed scala aan nuttige informatie.

Het eerste hoofdstuk gaat over 'Inzicht in de spelregels' van onderzoek in het hoger onderwijs. Het legt uit wat de Research Assessment Exercise (RAE) en het Quality Assurance Agency (QAA) zijn en hoe deze op u van invloed zijn als u onderzoek doet voor een doctoraat. Het verschil tussen promoveren in het VK en andere landen, zoals de VS, wordt ook uitgelegd.

Hoofdstuk twee betreft de beslissing om te promoveren. Samen met alle gebruikelijke redenen - zoals het willen opvolgen van een bepaald stuk onderzoek - somt het boek 'problematische' redenen op, zoals 'omdat iedereen van je verwacht dat je promoveert' en 'om niet te blijven Mevrouw, mevrouw of mevrouw '(wat ik eigenlijk een van de bonussen vind van een doctoraat). De verschillen tussen promovendi in verschillende vakgebieden worden besproken en, net als bij de rest van het boek, zijn er fragmenten van interessante informatie die door de tekst worden verspreid, zoals: 'De eerste gepromoveerde vrouw in het VK was in 1918 door Oxford universiteit'. Dit hoofdstuk benadrukt ook het feit dat je doctoraat je eerste of tweede prioriteit moet zijn voor ten minste 3 jaar, en het geeft advies over hoe je daarmee kunt omgaan, vooral als je een laag inkomen hebt en / of andere verantwoordelijkheden hebt - zoals kinderen om voor te zorgen.

Hoofdstuk drie richt zich op het vinden van de juiste promotor aan de juiste universiteit, met specifiek advies voor vrouwen, maar ook veel goede aanwijzingen voor alle promovendi. Hoofdstuk vier gaat over 'Tijd, ruimte en geld vinden' en het thema voor hoofdstuk vijf is 'Goed van start gaan'. Dit laatste deel wijst op het isolerende karakter van promotieonderzoek en benadrukt het belang van het opbouwen van ondersteunende netwerken door sympathieke, gelijkgestemde onderzoekers te vinden in dezelfde positie als jij. Het is ook een goed idee om meerdere mensen te hebben met wie je over je onderzoek kunt praten, want hoe meer je erover praat hoe duidelijker je onderzoeksideeën worden.

Hoofdstuk zes is het enige hoofdstuk dat specifiek gaat over onderzoek naar gender en feminisme op zich. De hoofdstukken zeven en acht gaan over 'Doorgaan en de koers blijven' en 'Afronding, de Viva en het leven na de promotie'. Nogmaals, er is veel nuttig advies, zoals goed nadenken voordat je deeltijds gaat lesgeven. (Natuurlijk hebben velen van ons geen keuze vanwege financiële beperkingen.)

Over het algemeen is dit boek niet alleen informatief en goed geschreven, het zorgt voor bijna dwangmatig lezen en bevat nuttig veel nuttige verwijzingen aan het einde van elk hoofdstuk. Voordat ik het las, was ik er niet helemaal van overtuigd dat een boek specifiek voor vrouwelijke studenten nodig was. Ik ben er nu van overtuigd dat het zo is. In feite biedt dit boek veel nieuwe informatie die ook mannelijke promovendi ten goede komt. Over het algemeen zou ik het ten zeerste aanbevelen aan iedereen die betrokken is bij promotieonderzoek, of ze nu willen promoveren of er toezicht op willen houden. Wat jammer dat ik dit boek niet had toen ik aan mijn promotie begon - ik denk dat het een fundamenteel verschil zou hebben gemaakt.

1. D. Leonard, A Woman's Guide to Doctoral Research, Open University Press Paperback, ISBN 0 335 20252 7, .99.99 (2001).

2. EM Phillips en D. Pugh, promoveren: een handboek voor studenten en hun supervisors, 3e editie, Buckingham: Open University Press, ISBN 0 335 20550 X, 15, 99 (2000).